Classroom flipping

Vind je dat je als leraar vaak nog te centraal staat in je lessen? Wil je je leerlingen stimuleren om zelf hun leren in handen te nemen, maar zonder in te boeten aan inhoud? Geef hen dan de regie over hun leren via rolwisselend onderwijs en classroom flipping.
In deze nascholing leer je hoe je dit concreet aanpakt en voorbereidt, met een hoop concrete tools en tips die je meteen in de praktijk kan brengen!

Programma

Het programma bestaat uit twee luiken. Het eerste luik start met een theoretisch kader: wat is rolwisselend onderwijs? Wat zijn de voordelen, wat zijn de valkuilen? Daarna volgen praktische voorbeelden uit de klas en de ervaring van de deelnemers. Vervolgens worden er allerlei digitale tools aangereikt om rolwisselend onderwijs te faciliteren.
In het tweede luik wordt er vanuit praktische hoek gekeken naar ‘flipping the classroom’: hoe zorg je ervoor dat dit slaagt? Welke technieken werken, welke niet? Dit interactieve deel wordt afgesloten met een workshop waarin de deelnemers zelf aan de slag gaan om hun leerstof ‘flipped’ te presenteren.

Doelstellingen

De deelnemers kennen de voordelen en valkuilen van rolwisselend onderwijs en de mogelijkheden van flipped classroom.
De deelnemers kunnen rolwisselend onderwijs toepassen in de klas; een duidelijke, to-the-point leerstofvideo maken en aanbieden; een leerpad opstellen.

De lezing duurt een uur; de facultatieve workshop duurt 2 uur (voor de workshop is een laptop of tablet met powerpoint of keynote voor elke deelnemer noodzakelijk).